“Cloud Seeding”, the fertilisation of clouds: This technique is supposed to produce rain in the desert. Although the name is reminiscent of something very physical, almost sexual, the process is in reality very sterile, mechanical, unspectacular, and unexciting. Just like the conference rooms and seminar venues where scientists from all over the world hold their meetings to discuss the latest developments in the field and where heaps of men seek or grant funding. In the end, it is Finnish scientist Hannele Korhonen who obtains the 1.5 million dollar funding to produce rain in the United Arab Emirates. A feat somewhere between science fiction and miracles, which may only be accomplished by a determined, clever woman like Korhonen, who has a cynical sense of humour. But even her otherwise motionless face shows some doubts.
The documentary film by Finnish director Tuija Haltunen offers subtle and intelligent food for thought: The presence of women in science, the ethical and moral price that research has to pay to survive economically, the power of humans over nature, the central role of private funding in the field of research, the policy of specific realities in relation to human rights. Where does this ambition lead us? Can we explore new fields with blinkers in the name of science? And is it even right to let it rain in the desert? A sharply observant, slightly ironic documentary with a somewhat unusual protagonist, which gives the viewer plenty of room to answer the many questions raised.
Chiara Fanetti
“Cloud seeding”. Inseminazione delle nuvole. È la tecnica che renderebbe possibile la pioggia nel deserto. Eppure, malgrado il nome ricordi qualcosa di molto fisico, quasi sessuale, “riproduttivo”, l’operazione in realtà è estremamente asettica, meccanica, poco spettacolare o emozionante. Esattamente come le sale conferenze, i palazzi, gli incontri dove scienziati da tutto il mondo si trovano per discutere degli sviluppi in questo settore. Frotte di uomini, a cercare fondi o a concederli. Ad aggiudicarsi 1.5 milioni di dollari di finanziamento però è Hannele Korhonen, scienziata finlandese, chiamata a far piovere negli Emirati Arabi Uniti. Un’impresa tra il fantascientifico e il miracoloso che forse solo una donna determinata, qualificata e dal cinico senso dell’umorismo come la Korhonen può portare a termine, anche se persino sul suo imperscrutabile volto riusciamo a cogliere qualche dubbio.
Il documentario della regista finlandese Tuija Halttunen è ricco di riflessioni esposte in modo sottile ed intelligente: la presenza delle donne nel campo scientifico, il prezzo etico e morale che la ricerca deve affrontare per sostenersi economicamente, il potere dell’uomo sulla natura, la centralità dei finanziamenti privati per la ricerca, la politica di specifiche realtà in merito ai diritti umani. Dove porta la strada dell’ambizione? Si può percorrerla, nel nome della scienza, indossando dei paraocchi? È giusto far piovere nel deserto? Un documentario d’osservazione acuto, con una lieve vena ironica e una protagonista decisamente inusuale, che lascia al pubblico lo spazio per rispondere da sé alle molte domande che pone.
Chiara Fanetti
"Cloud Seeding". Die Befruchtung der Wolken: Diese Technik soll den Regen in die Wüste bringen. Obwohl der Name an etwas sehr Körperliches, ja schon fast Sexuelles erinnert, ist der Vorgang in Wirklichkeit sehr steril, mechanisch, unspektakulär und wenig aufregend. Genauso wie die Konferenzräume und Tagungsorte, in denen Wissenschaftler aus aller Welt ihre Meetings abhalten, um neuste Entwicklungen auf dem Gebiet zu diskutieren. Heerscharen von Männern, die Fördermittel suchen oder gewähren. Die 1,5 Millionen Dollar Unterstützung ergattert dann aber die finnische Wissenschaftlerin Hannele Korhonen, die es in den Vereinigten Arabischen Emiraten regnen lassen will. Ein Kunststück irgendwo zwischen Sciencefiction und Wunder, das vielleicht nur eine verbissene, gescheite Frau mit einem zynischen Sinn für Humor wie Korhonen vollbringen kann – allerdings lässt selbst ihre sonst regungslose Miene einige Zweifel erkennen.
Der Dokumentarfilm der finnischen Regisseurin Tuija Halttunen bietet viele subtile und intelligente Denkanstösse: die Präsenz von Frauen im wissenschaftlichen Bereich, der ethische und moralische Preis, den die Forschung zahlen muss, um wirtschaftlich zu bestehen, die Macht des Menschen über die Natur, die Zentralität privater Finanzierung für die Forschung, die Politik spezifischer Realitäten in Bezug auf die Menschenrechte. Wohin führt uns dieser Ehrgeiz? Darf man im Namen der Wissenschaft mit Scheuklappen unterwegs sein? Ist es überhaupt richtig, es in der Wüste regnen zu lassen? Ein scharf beobachtender, leicht ironischer Dokumentarfilm mit einer sicherlich ungewöhnlichen Protagonistin, der dem Zuschauer viel Raum dabei lässt, die vielen aufgeworfenen Fragen selber zu beantworten.
Chiara Fanetti
Le «cloud seeding» ou l’ensemencement des nuages, une technique censée apporter la pluie dans le désert. Même si son nom évoque quelque chose de très corporel, de presque sexuel, le processus est en réalité très stérile, mécanique, peu spectaculaire et excitant. Tout comme les salles de conférences et lieux de colloques où des scientifiques du monde entier se réunissent pour discuter des dernières avancées en la matière, hordes d’hommes quêtant ou accordant des subventions. C’est finalement la chercheuse finlandaise Hannele Korhonen qui décroche le financement de 1,5 millions de dollars avec son projet visant à faire pleuvoir aux Émirats arabes unis. Un tour de force qui tient de la science-fiction et du miracle, que peut-être seule une femme obstinée, intelligente et cynique comme Korhonen peut réaliser – même si sa mine par ailleurs impassible laisse planer quelques doutes.
Le documentaire de la réalisatrice finlandaise Tuija Halttunen offre de nombreuses pistes de réflexion, subtiles et intelligentes: la présence des femmes dans le domaine scientifique, le prix éthique et moral que la recherche doit payer pour être économiquement viable, le pouvoir de l’être humain sur la nature, le poids des financements privés dans la recherche, la question des droits humains et ses réalités politiques propres. Où cette ambition nous mène-t-elle? Peut-on, au nom de la science, avancer avec de œillères? Est-ce seulement judicieux de faire pleuvoir dans le désert? Un documentaire au regard aiguisé, légèrement ironique et à la protagoniste atypique, laissant au spectateur toute liberté de répondre lui-même aux nombreuses questions soulevées.
Chiara Fanetti
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