Pipes are sunk into the ground. While oil is extracted from underground deposits, mud-covered hands are at the helm of a drilling rig. These actions are scrutinized by the eyes of filmmaker Saeed Taji Farouky. Brownish material mixes with human perspiration. And then follows a close-up of a back: the steadily moving shoulder blades, the wrinkling skin. Bodies and matter are one. The movement seems perpetual.
This effort is observed in the oil fields of the Magway region of Burma. Watched by their son, this is where Thein Swe and Twe Tin, two benevolent parents, work laboriously, earning a few pennies to make a living. But the teenager yearns for one thing only: Becoming a professional footballer and leaving the countryside.
The big day has come. After the first selections in his village, he heads towards the city to get closer to his dream. Thein Swe and Twe Tin support him despite their lingering doubts: Will he have a chance to succeed? And, most importantly: Will he succeed in being happy?
The Palestinian and British filmmaker, who is accustomed to long-term projects, offers us a humanistic look at people “who fight for their freedom and dignity”, as he puts it. A subtle and minute observation of a demanding and risky activity.The artist ends up drawing a touching portrait of a family marked by generational conflicts, in a society that places increasing importance on image and social networks.
Adrien Kuenzy
Tubi trivellano il terreno. Mentre il petrolio viene estratto da depositi sotterranei, delle mani ricoperte di fango sono ai comandi del dispositivo di perforazione. I loro movimenti sono scrutati da vicino dallo sguardo del regista Saeed Taji Farouky. La melma brunastra si mescola al sudore umano. Poi arriva un primo piano della schiena; delle scapole che sporgono ad un ritmo regolare, della pelle che si raggrinzisce: i corpi e la materia sembrano una cosa sola, il movimento perpetuo.
Osserviamo lo sforzo nei campi petroliferi della regione di Magway in Birmania. Qui, Thein Swe e Twe Tin, due genitori di buon cuore, lavorano con il sudore della fronte, raccogliendo qualche centesimo per vivere, mentre il loro figlio sta a guardare. L'adolescente, tuttavia, ha un solo desiderio: diventare calciatore professionista e abbandonare questa campagna.
Il grande giorno arriva: dopo le prime selezioni nel suo villaggio, il giovane si dirige verso la città per avvicinarsi al suo sogno. I genitori lo sostengono nonostante i dubbi che persistono: ha una reale possibilità di successo? E soprattutto, riuscirà ad essere felice?
Il regista palestinese-britannico, abituato a progetti a lungo termine, offre uno sguardo umanistico su persone che, secondo le sue parole, "lottano per la loro libertà e dignità". Un'osservazione sottile e dettagliata di un'attività impegnativa e non priva di pericoli. L'artista finisce per tracciare un toccante ritratto di una famiglia segnata da conflitti generazionali, in una società che dà sempre più importanza all'immagine e ai social media.
Adrien Kuenzy
Rohre versinken im Boden. Während Erdöl aus unterirdischen Lagern gewonnen wird, steuern erdbeschmutzte Hände die Bohranlage. Diese Bewegungen werden von Filmemacher Saeed Taji Farouky haarscharf beobachtet. Bräunliche Materie vermischt sich mit Menschenschweiss. Und dann folgt eine Nahaufnahme eines Rückens; Schulterblätter treten in regelmässigem Rhythmus hervor, und die Haut wirft Falten. Körper und Materie sind eins. Die Bewegung wirkt konstant.
Diesen menschlichen Bemühungen schauen wir in den Ölfeldern der Region Magway in Birma zu. Hier, beobachtet von ihrem Sohn, rackern sich Thein Swe und Twe Tin, zwei wohlwollende Eltern, ab und verdienen ein paar Franken für ihren Lebensunterhalt. Doch der Teenager strebt nur eines an: Profi-Fussballer zu werden und das Land zu verlassen.
Der grosse Tag kommt. Nach der ersten Auswahl in seinem Dorf begibt er sich Richtung Stadt und einen Schritt näher zu seinem Traum. Thein Swe und Twe Tin unterstützen ihn trotz ihrer anhaltenden Zweifel: Hat er eine Chance? Wichtiger noch: Wird es ihm gelingen, glücklich zu sein?
Der palästinensisch-britische Filmemacher, der an langfristige Projekte gewöhnt ist, bietet uns einen humanistischen Blick auf Menschen, die – laut seinen Worten – für ihre Freiheit und Würde kämpfen. Eine subtile und detaillierte Beobachtung einer anspruchsvollen und riskanten Beschäftigung. Schlussendlich zeichnet der Regisseur das berührende Porträt einer von Generationenkonflikten geprägten Familie in einer Gesellschaft, die immer mehr Wert auf Image und soziale Netzwerke legt.
Adrien Kuenzy
Des tuyaux s’enfoncent dans le sol. Alors que du pétrole est extrait de gisements souterrains, des mains recouvertes de terre sont aux commandes du dispositif de forage. Leurs gestes sont scrutés au plus près par le regard du cinéaste Saeed Taji Farouky. La matière brunâtre se mêle à la transpiration humaine. Et puis vient un gros plan de dos; les omoplates qui ressortent à un rythme régulier, la peau qui se plisse. Les corps et la matière ne font qu’un. Le mouvement semble perpétuel.
On observe l’effort dans les champs de pétrole de la région de Magway, en Birmanie. Ici, Thein Swe et Twe Tin, deux parents bienveillants, travaillent à la sueur de leur front, récoltant quelques sous pour vivre, sous le regard du fils. L’adolescent n’aspire pourtant qu’à une chose: devenir footballeur professionnel et quitter cette campagne.
Le grand jour arrive. Après les premières sélections dans son village, direction la ville pour se rapprocher du rêve. Thein Swe et Twe Tin le soutiennent malgré les doutes qui persistent: a-t-il une chance de réussir? Et plus important: parviendra-t-il à être heureux?
Le cinéaste palestinien et britannique, habitué des projets à long terme, offre un regard humaniste sur des gens «qui se battent pour leur liberté et leur dignité», selon ses mots. Une observation subtile et détaillée d’une activité exigeante et non sans danger.L’artiste finit par dresser le portrait touchant d’une famille empreinte de conflits générationnels, dans une société qui accorde toujours plus d’importance à l'image et aux réseaux sociaux.
Adrien Kuenzy
|