In the Kachin state, a Burmese province south of Tibet, men can be captured and forcibly recruited into the armed wing of the Kachin Independence Organisation for the equivalent of about 30 francs a month. Developed in the late 1950s in response to the government’s desire to impose Buddhism on the predominantly Christian Kachins, this originally anti-communist independence movement resumed fighting in 2011, after refusing to integrate the Burmese army’s border guard troops.
It is in this context that the protagonist of The Bad Man was abducted and turned into a soldier, even though he was still a child. Seriously wounded in combat and severely disabled since then, he is now sharing his experience and thinking about what path to embark on in the future. After immersing us in the daily lives of minors fearing an attack by the Kachin Independence Army in Blood Amber (Semaine de la Critique, 2017), Lee Yong Chao focuses his camera on one of the protagonists who was part of this invisible threat. The talented director has again succeeded in creating a strong portrait, capture the words and integrate them in their context. The content of his new documentary is, however, much more chilling since we are dealing with a physically destroyed and mentally transformed man who describes the atrocities he committed with disconcerting nonchalance. The Bad Man is an extremely strong testimony that probes an impaired humanity by looking it straight in the eye. One thing is certain, there is nothing commonplace about this malaise.
Thomas Gerber
Nello stato Kachin, provincia birmana situata a sud del Tibet, un uomo può essere catturato e arruolato contro la sua volontà nel braccio armato dell'Organizzazione per l'indipendenza Kachin, per l’equivalente di circa 30 CHF al mese. Nato alla fine degli anni 1950 in reazione alla volontà dello Stato d’imporre il buddismo ai Kachin, al tempo in maggioranza cristiani, questo movimento indipendentista e originariamente anticomunista ha ripreso i combattimenti nel 2011, dopo aver rifiutato di unirsi alle truppe della guardia di confine dell’esercito birmano.
È in questo contesto che il protagonista di The Bad Man è stato rapito e fatto soldato, quando era ancora un bambino. Gravemente ferito al fronte e pesantemente disabile da allora, oggi condivide le sue esperienze e riflette sul percorso che desidera intraprendere in futuro.
Dopo averci fatto vivere la vita quotidiana dei minatori che temono di essere attaccati dall’esercito indipendente Kachin in Blood Amber (presentato alla Settimana della critica 2017), Lee Yong Chao punta ora la sua telecamera su uno dei protagonisti che hanno costituito questa minaccia invisibile.
Se ritroviamo tutto il talento del regista nel firmare un ritratto, nel catturare la parola e nell'integrarla nel suo ambiente, il contenuto di questo nuovo documentario si rivela invece più agghiacciante, poiché si tratta qui di un uomo fisicamente e mentalmente leso, che parla con sconcertante disinvoltura delle atrocità che ha commesso. Testimonianza estremamente forte, The Bad Man si propone di sondare un'umanità danneggiata guardandola dritta negli occhi. Una cosa è certa, questo male non è per niente banale.
Thomas Gerber
Im Staat Kachin, einer burmesischen Provinz südlich von Tibet, kann ein Mann in die bewaffnete Abteilung der Kachin-Unabhängigkeitsorganisation für rund 30 Franken pro Monat zwangsrekrutiert werden. Diese ursprünglich antikommunistische Unabhängigkeitsbewegung, die Ende der 1950er Jahre als Reaktion auf den Willen des Staates entstand, den überwiegend christlichen Kachins den Buddhismus aufzuerzwingen, nahm 2011 nach ihrer Weigerung, sich den Grenzschutztruppen der birmanischen Armee anzuschliessen, den Kampf wieder auf.
Das der Hintergrund zur Geschichte des Protagonisten von The Bad Man , der als Kind entführt und widerwillen zum Soldaten gemacht wurde. Schwer verletzt und mit einer Behinderung erzählt er heute von seinen Erfahrungen und denkt zugleich über den Weg nach, den er in Zukunft einschlagen möchte. Nach seinem Film Blood Amber (Semaine de la Critique 2017), in dem wir den Alltag von Jugendlichen erlebten, die sich vor Angriffen der Armee für die Unabhängigkeit Kachins fürchteten, richtet Lee Yong Chao seine Kamera nun auf einen Protagonisten, der Teil dieser unsichtbaren Bedrohung war. Erneut ist es dem talentierten Regisseur gelungen, ein Porträt nachzuzeichnen, das Gesprochene genau zu erfassen und es in in einem Umfeld zu verorten. Doch die Geschichte seines neuen Dokumentarfilms lässt einen auch das Blut in den Adern gefrieren, da hier ein körperlich zerstörter und geistig mitgenommener Mann im Mittelpunkt steht, der mit verblüffender Nonchalance über die Gräueltaten spricht, die er begangen hat. The Bad Man ist ein starker Erlebnisbericht, der eine zerrüttete Menschheit ergründet und ihr direkt ins Auge schaut. Eines ist sicher, diese Malaise ist alles andere als banal.
Thomas Gerber
Dans l’État Kachin, province birmane située au sud du Tibet, un homme peut être capturé et enrôlé de force dans la branche armée de l’Organisation pour l’indépendance kachin pour l’équivalent d’environ 30 francs par mois. Né à la fin des années 1950 en réaction à la volonté de l’État d’imposer le bouddhisme aux Kachins majoritairement chrétiens, ce mouvement indépendantiste originairement anticommuniste a repris les combats en 2011, après avoir refusé d’intégrer les troupes de garde-frontière de l’armée birmane.
C’est dans ce contexte que le protagoniste de The Bad Man a été enlevé et transformé en soldat, alors qu’il n’était encore qu’un enfant. Gravement blessé au combat et lourdement handicapé depuis, il fait aujourd’hui part de son expérience et réfléchit à la voie qu’il souhaite emprunter pour l’avenir. Après nous avoir fait vivre le quotidien de mineurs craignant d’être attaqués par l’Armée pour l’indépendance kachin dans Blood Amber (Semaine de la critique 2017), Lee Yong Chao braque sa caméra sur l’un des protagonistes qui composait cette menace invisible. Si l’on retrouve tout le talent du réalisateur pour signer un portrait, capter la parole et l’intégrer dans son milieu, le contenu de ce nouveau documentaire s’avère autrement plus glaçant puisqu’il s’agit ici d’un homme détruit physiquement et transformé mentalement qui parle avec une sidérante désinvolture des atrocités qu’il a pu commettre. Témoignage extrêmement fort, The Bad Man propose de sonder une humanité mise à mal en la regardant droit dans les yeux. Une chose est sûre, ce mal là ne souffre d’aucune banalité.
Thomas Gerber
|