“Every hour, a child disappears in South Africa.” With these words, a male voice introduces us ruthlessly to a world that usually remains hidden to outsiders. It is distressing and painful to become aware of its existence, but somehow, it also has to do with our own society, no matter how surreal that may seem.
The Polish director Tomasz Wysokiński follows Jerry, the protagonist of “Walk with Angels”, through the slums of Kliptown, a suburb of Johannesburg, where these realities gradually take on a shocking form. During his search for a missing baby, Jerry gradually gets swept up by a spiral of superstition, violence and anger. Various religious directions and cults such as the Christian belief, the hearing of spirits and the invoking of the devil turn into a fantastic, manipulative and threatening parallel universe that alienates people instead of giving them support and promoting their solidarity.
From the outset, “Walk with Angels” keeps the audience on their toes as if it were a thriller. We would like to be able to dismiss the things we see as fictional, but we are at the mercy of Jerry when he describes his own past as a child soldier and how he despairs about the fate of his fellow countrymen, whom he considers to be broken and “lost”. From the criminal case ensues a socio-critical view that was not always safe both for the protagonist and the director, and in which we, as a Western society, bear our share of responsibility because of our colonial past. However, the film does not provide concrete answers. Rather, it provokes us with many open questions.
This film features scenes that could shock the sensitivity of some viewers
Teresa Vena
"In Sudafrica, scompare un bambino ogni ora", con queste parole una voce maschile ci introduce in un mondo solitamente chiuso agli estranei. Prendere coscienza della sua esistenza è doloroso e ripugnante, ma in un certo senso, per quanto surreale possa sembrare, ha a che fare con la nostra stessa società.
Con Jerry, il protagonista di "Walk with Angels", con cui il regista polacco Tomasz Wysokiński si addentra nei bassifondi del sobborgo di Johannesburg Kliptown, le realtà assumono gradualmente una forma scioccante. Durante la sua ricerca di un neonato scomparso, Jerry viene coinvolto in una spirale di superstizione, violenza e rabbia. Varie credenze e culti religiosi, come il cristianesimo, lo sciamanismo e l'evocazione del diavolo, si intrecciano per creare un universo parallelo irreale, manipolatore e minaccioso che divide le persone invece di dare loro sostegno e favorire la solidarietà.
Dall'inizio, "Walk with Angels" mette lo spettatore inesorabilmente sotto tensione, come se fosse un thriller. Si vorrebbe liquidare ciò che si vede come finzione, ma si resta in balia di Jerry quando parla del proprio passato di bambino soldato e quando si dispera di fronte al destino dei suoi compatrioti, che vede stroncati e "persi". Dal caso criminale ne esce un’indagine di critica sociale, non sempre senza pericoli per il protagonista e il regista, che responsabilizza anche la società occidentale alla luce del passato colonialista. Il film non fornisce risposte concrete, ma provoca con molte domande aperte.
Attenzione: Questo film contiene scene che potrebbero scioccare la sensibilità degli spettatori!
Teresa Vena
„In Südafrika verschwindet pro Stunde ein Kind“, mit diesen Worten führt uns eine männliche Stimme in eine Welt ein, die sonst Fremden versperrt bleibt. Sich ihrer Existenz bewusst zu werden, ist schmerzhaft und abstossend, doch sie hat in gewisser Weise auch mit unserer eigenen Gesellschaft zu tun, egal wie surreal sie erscheinen mag.
Mit Jerry, dem Protagonisten von „Walk with Angels“, dem der polnische Regisseur Tomasz Wysokiński durch die Slums von Kliptown, einem Vorort von Johannesburg, folgt, nehmen die Realitäten nach und nach eine schockierende Form an. Auf der Suche nach einem verschwundenen Säugling gerät Jerry in eine Spirale aus Aberglauben, Gewalt und Zorn. Verschiedene religiöse Richtungen und Kulte wie christlicher Glaube, Schamanismus sowie das Heraufbeschwören des Teufels verweben sich zu einem fantastischen, manipulativen und bedrohlichen Paralleluniversum, das die Menschen entzweit, statt ihnen Halt zu geben und Solidarität zu fördern.
Von Anfang an setzt „Walk with Angels“ den Zuschauer schonungslos unter Spannung, als handle es sich um einen Thriller. Gerne möchte man das Gesehene als fiktional abtun, doch man ist Jerry distanzlos ausgeliefert, als er über seine eigene Vergangenheit als Kindersoldat spricht und wenn er angesichts des Schicksals seiner Landsleute, die er als gebrochen und „verloren“ ansieht, in Verzweiflung gerät. Aus dem Kriminalfall entwickelt sich eine sozialkritische Betrachtung, die für Protagonist und Regisseur nicht immer gefahrlos war und uns als westliche Gesellschaft angesichts der kolonialistischen Vergangenheit mit in die Verantwortung nimmt. Der Film liefert keine konkreten Antworten, sondern provoziert mit vielen offenen Fragen.
Warnung: Dieser Film enthält verbale und physische Gewaltszenen, die sensible Menschen schockieren könnten!
Teresa Vena
«En Afrique du Sud, un enfant disparaît toutes les heures». C’est avec ces mots qu’une voix d’homme nous introduit, sans ménagement, dans un monde qui sinon demeure fermé aux étrangers. Ouvrir les yeux sur l’existence de ce dernier est douloureux et rebutant, mais il nous renvoie aussi d’une certaine manière à notre propre société, aussi surréel qu’il puisse apparaître.
Avec Jerry, protagoniste que le réalisateur polonais Tomasz Wysokiński suit dans les bidonvilles de Kliptown, une banlieue de Johannesburg, ces réalités choquantes prennent peu à peu forme. Parti sur les traces d’un nourrisson disparu, Jerry entre dans une spirale de superstitions, de violence et de colère. Divers cultes et orientations religieuses comme la foi chrétienne, l’invocation des esprits ou la conjuration du diable s’entremêlent pour former un univers parallèle fantastique, manipulateur et menaçant, qui divise les gens au lieu de leur offrir du soutien et de favoriser leur solidarité.
Dès le début, «Walk with Angels» plonge le spectateur dans le suspens, à la manière d’un thriller. On aimerait pouvoir reléguer ce qu’on voit au rang de fiction, mais lorsque Jerry évoque son propre passé d’enfant-soldat ou décrit la façon dont il sombre dans le désespoir devant le sort de ses compatriotes qu’il considère comme brisés et «perdus», on est livrés à lui sans filtres. L’affaire criminelle se transforme en un examen critique de la société, lequel n’est pas toujours sans danger pour le protagoniste et le réalisateur, et qui nous prend à parti en tant que société occidentale au passé colonialiste. Le film n’apporte toutefois pas de réponses concrètes, mais provoque par les nombreuses questions qu’il laisse ouvertes.
Ce film comporte des scènes qui pourraient choquer la sensibilité de certains spectateurs!
Teresa Vena
|