“The problem of overthinking and lack of action often causes intelligent individuals to be unsuccessful and to live a sad and unproductive life.” This is the Hamlet Syndrome. The starting point of the film is a new staging of the Shakespeare classic, in which a young Ukrainian theatre director takes us on a journey in search of the modern Hamlet. She wants to confront this classic foundation with personal life designs to understand what everyone is willing to fight for in his or her life with the questions: To be or not to be? To do or to not do? To make compromises or not? To be radical or not?
The film portrays a young generation of Ukrainians who are ready to open themselves to their own doubts, fears, dreams, and hopes. The experiences of the “Maidan Generation” and the traumas from the war in Donbass keep surfacing during the project and thus in the film. Thanks to the dynamic editing and interweaving of documentary observations and stage productions, Elwira Niewiera and Piotr Rosolowski let us participate in the rehearsals through intimate, powerful images.
The stage becomes a space for confessions and the cinema for self-questioning. Life, theatre, and cinema merge into a deeply immersive experience. The words “to be or not to be” take on a whole new meaning under these conditions of war – here and now.
Ruth Baettig
“The problem of overthinking and lack of action. It often causes intelligent individuals to be unsuccessful and live a sad and unproductive life”. Questa è la sindrome di Amleto. Il punto di partenza del film è una nuova produzione del famoso dramma di Shakespeare, e in questo caso è una giovane regista teatrale ucraina ad accompagnarci in un viaggio alla ricerca del moderno Amleto. Il suo scopo è quello di confrontare questo classico con i progetti di vita personali, per comprendere le lotte che ognuno di noi vive di fronte ai quesiti: essere o non essere? Fare o non fare? Scendere a compromessi o no? Essere radicali o no?
Il film traccia un ritratto di una giovane generazione di ucraini e ucraine pronti ad aprirsi ai propri dubbi, paure, sogni e speranze. Le esperienze personali della "generazione Maidan" e i traumi della guerra nel Donbass emergono ripetutamente nel corso del progetto e quindi nel film.
Grazie a un montaggio dinamico, all'intreccio di osservazioni documentarie e produzioni sceniche, Elwira Niewiera e Piotr Rosolowski ci permettono di partecipare alle prove dello spettacolo attraverso immagini intime e potenti. Il palcoscenico diventa uno spazio per le confessioni e lo spazio cinematografico si apre all’autoriflessione. Vita, teatro e cinema si fondono in un'esperienza profondamente coinvolgente. Le parole "essere o non essere" assumono un significato completamente nuovo in queste condizioni di guerra - qui e ora.
Ruth Baettig
«The problem of overthinking and lack of action. It often causes intelligent individuals to be unsuccessful and live a sad and unproductive life.» Das ist das Hamlet-Syndrom. Ausgangspunkt des Films ist eine Neu-Inszenierung des Shakespeare-Klassikers, in der eine junge ukrainische Theaterregisseurin uns auf eine Reise auf der Suche nach dem modernen Hamlet mitnimmt. Sie will diesen klassischen Stoff mit persönlichen Lebensentwürfen konfrontieren, um zu verstehen, wofür jeder einzelne bereit ist, in seinem Leben zu kämpfen, wenn er sagt: Sein oder Nichtsein? Tun oder nicht tun? Kompromisse machen oder nicht? Radikal sein oder nicht?
Der Film zeichnet das Porträt einer jungen Generation Ukrainer*innen, die bereit ist, sich eigenen Zweifeln, Ängsten, Träumen und Hoffnungen zu öffnen. Die persönlichen Erfahrungen der «Maidan-Generation» und die Traumata aus dem Krieg im Donbass drängen im Verlaufe des Projektes und somit im Film immer wieder an die Oberfläche. Dank einer dynamischen Montage, der Verflechtung von dokumentarischen Beobachtungen und Bühneninszenierungen lassen Elwira Niewiera und Piotr Rosolowski uns durch die intimen, kraftvollen Bilder am Probengeschehen teilhaben.
Die Bühne wird zum Raum für Bekenntnisse und der Kinoraum öffnet sich zur Selbstbefragung. Leben, Theater und Kino verschmelzen zu einer zutiefst immersiven Erfahrung. Die Worte „Sein oder Nichtsein“ bekommen unter diesen Kriegsbedingungen eine ganz neue Bedeutung – hier und jetzt.
Ruth Baettig
«The problem of overthinking and lack of action. It often causes intelligent individuals to be unsuccessful and live a sad and unproductive life». Voilà qui décrit le syndrome d’Hamlet. Le film a pour point de départ une nouvelle mise en scène du classique de Shakespeare, dans laquelle une jeune metteure en scène de théâtre ukrainienne nous emmène sur les traces de l’Hamlet moderne.
Son but: confronter cet héritage classique à des projets de vie personnels, afin de comprendre les luttes qui se jouent pour chacun à travers les questions Être ou ne pas être? Faire ou ne pas faire? Faire des compromis ou ne pas en faire? Être radical ou ne pas l’être?
Le film dresse le portrait d’une jeune génération d’Ukrainien-ne-s prête à affronter ses propres doutes, peurs, rêves et espoirs. Les expériences vécues par la «génération Maïdan» et les traumatismes de la guerre dans le Donbass refont constamment surface au cours du projet ainsi que du film. Grâce à un montage dynamique où alternent observations documentaires et séquences de mise en scène, Elwira Niewiera et Piotr Rosolowski nous font prendre part aux répétitions, au travers d’images intimes et puissantes.
La scène devient ainsi un lieu propice à la confession et l’espace cinématographique s’ouvre à la réflexion sur soi. La vie, le théâtre et le cinéma se fondent en une expérience profondément immersive. Les mots «être ou ne pas être» prennent dans ces circonstances de guerre un sens nouveau – ici et maintenant.
Ruth Baettig
|