Garbage is lying around, houses are disintegrating, everything is dusty and deserted. Bombay Beach could be the perfect location for a western. Gone is the hustle and bustle of the many beachgoers a few decades ago. One of the remains is a golf caddy decorated with pink balloons, which an elderly lady uses to help her move around. Some kind of fresh new life would not be unwelcome for the few people who have remained in the small American coastal town. But you should be careful about what you want.
The lively Italian filmmaker, artist, and author Susanna della Sala documents how Bombay Beach has been radically rejuvenated within a short period. One truckload after the other arrives in the desert. A colourful bunch of artists pops out. Their unusual ideas are going to transform the landscape with oversized installations and music performances. It is a well-known fact that we witness here. Whenever the rents for city studios become too high, artists move to cheaper locations until high demand makes them too expensive again. This process already has a term that is exploited in an inflationary manner: Gentrification.
The film does not conceal the tensions that this produces in Bombay Beach. But it also shows how enriching and, in this case, healing the contact between various generations and social classes can be. For a genuine exchange to be able to develop, there needs to be the will to question one’s own habits, even if the result may be a disturbing feeling of insecurity. But this is the only way to bring oneself into play.
Teresa Vena
I rifiuti sono sparpagliati, le case in rovina, tutto è polveroso e abbandonato. Si potrebbe girare un western a Bombay Beach. L'unico ricordo del trambusto che c'era un tempo grazie ai numerosi bagnanti, è un caddy da golf con palloncini rosa appesi, che un'anziana signora usa per spostarsi. Per le poche persone rimaste nella piccola città costiera degli Stati Uniti, un po' di vita nuova non guasterebbe. Ma bisogna stare attenti a ciò che si desidera.
L'impegnata regista, artista e autrice italiana Susanna della Sala documenta come Bombay Beach si sia radicalmente ringiovanita in poco tempo. I camion arrivano uno dopo l’altro nel deserto, che viene così ripopolato da un gruppo eterogeneo di artisti con idee insolite, che vengono presto proiettate nel paesaggio sottoforma d’installazioni sovradimensionate oppure prendono vita come performance musicali. È una storia già vista quella che vediamo qui. Quando gli affitti nelle città diventano troppo alti, gli artisti migrano verso quartieri più economici, finché questi non diventano a loro volta troppo cari a causa dell'elevata domanda. Esiste un termine ormai inflazionato per definire questo processo: gentrificazione.
Il film non nasconde le tensioni che si verificano anche a Bombay Beach. Ma dimostra pure quanto possa essere arricchente, e in questo caso anche curativo, il contatto tra generazioni e classi sociali diverse. Affinché si verifichi uno scambio autentico, occorre la volontà di mettere in discussione le proprie abitudini, anche se la sensazione di insicurezza che ne deriva può essere inquietante, ma è questo l'unico modo per mettersi in gioco.
Teresa Vena
Abfall liegt herum, die Häuser sind zerfallen, alles ist staubig und verlassen. In Bombay Beach könnte man einen Western drehen. An den Rummel, den es hier dank der vielen Badegäste einst gab, erinnert allenfalls ein Golfcaddy, an dem rosa Luftballons hängen und den eine ältere Dame zur Fortbewegung nutzt. Den wenigen Menschen, die im kleinen US-amerikanischen Küstenort verblieben sind, käme ein wenig frisches Leben nicht ungelegen. Doch man sollte vorsichtig damit sein, was man sich wünscht.
Die umtriebige italienische Filmemacherin, Künstlerin und Autorin Susanna della Sala dokumentiert, wie sich innerhalb kurzer Zeit Bombay Beach radikal verjüngt. Eine LkW-Ladung nach der anderen rollt in der Wüste an, heraus quillt ein buntes Volk an Künstler*innen mit ungewöhnlichen Ideen, die bald als überdimensionierte Installationen in die Landschaft ragen oder als Musikperformances realisiert werden. Es ist eine altbekannte Geschichte, die wir hier sehen. Wenn Mieten für Ateliers in den Städten zu teuer werden, wandern Kunstschaffende in billigere Quartiere ab, bis diese ihrerseits wieder wegen der hohen Nachfrage zu teuer werden. Für diesen Prozess gibt es eine schon inflationär genutzte Bezeichnung: Gentrifizierung.
Die Spannungen, die auch in Bombay Beach daraus entstehen, verschweigt der Film nicht. Doch zeigt er genauso, wie bereichernd, und in diesem Fall auch heilsam, der Kontakt zwischen verschiedenen Generationen und Sozialklassen sein kann. Damit ein echter Austausch entsteht, braucht es den Willen, eigene Gewohnheiten zu hinterfragen, auch wenn das Gefühl beunruhigender Unsicherheit die Folge sein kann, doch nur so bringt man sich ins Spiel.
Teresa Vena
Des déchets qui jonchent le sol, des maisons en ruine, tout est poussiéreux et abandonné. À Bombay Beach, on pourrait tourner un western. De l’effervescence qui y régnait autrefois grâce aux nombreux-euses vacancier-ère-s il ne reste qu’un chariot de golf, auquel sont accrochés des ballons roses et servant de tintébin à une vieille dame. Pour les quelques personnes restées dans la petite station balnéaire nord-américaine, un peu de fraîcheur ne serait pas de trop. Mais attention aux vœux qu’on profère
Réalisatrice, artiste et auteure italienne prolixe, Susanna della Sala documente la façon dont, en peu de temps, Bombay Beach s’est radicalement rajeunie. Un camion après l’autre arrive du désert, en jaillit une population bigarrée d’artistes aux idées excentriques, qui colonisent bientôt le paysage sous la forme d’installations surdimensionnées ou de performances musicales. C’est une histoire bien connue qui se joue ici. Lorsque les loyers des ateliers deviennent trop chers en ville, les artistes migrent vers des quartiers plus abordables, jusqu’à ce que ceux-ci deviennent à leur tour trop onéreux à cause de la forte demande. Pour désigner ce processus, il existe un terme de plus en plus utilisé: la gentrification.
Des tensions en découlent, à Bombay Beach également, et le film ne les cache pas. Mais il montre aussi combien enrichissant, et en l’occurrence salutaire, peut se révéler le mélange entre différentes générations et classes sociales. Pour qu’un échange véritable ait lieu, il faut être prêt à interroger ses propres habitudes, même si cela peut générer un sentiment d’insécurité déstabilisant. C’est la seule façon de se mettre en jeu.
Teresa Vena
|