The beach is deserted, the view of the sea undisturbed. Empty ghost towns rise on the shores shrouded in winter fog. But soon these places come alive: Tractors and vans drive onto the beach; in a warehouse, a man tests the automatic opening of a parasol. Soon they stand in ten or twenty lines in a row, miles after miles on the sea shore, ready for the summer beach ballet. “Vista Mare” shows the cleverly devised choreography of a summer season in the large seaside resorts on the Italian Adriatic coast. Thousands of people from countless nations work around the clock to create the perfect holiday. They cook in the hotel's large kitchens, rent out beach places, and take lost children back to their parents.
The camera is distantly ironic, capturing bizarre scenes: A young man showers adults and children's feet instructing them: "Go left! Go right!" But we do not see where that is. Holidaymakers form a faceless mass that crowds the beaches and the shallow sea. The film focuses on those who keep this holiday industry going – for too little pay and leisure, as we witness in one episode: Protest marchers pass through one of these artificial holiday paradises, holding banners and chanting: “We are not slaves!” The choreography continues regardless until the beaches are depleted, the umbrella ballet dismantled, and the deckchairs stashed away in immense piles in storehouses. Until the view of the sea becomes peaceful again in autumn.
Brigitte Häring
La spiaggia è ancora vuota, la vista sul mare è ancora intatta. Le città fantasma si ergono sulle rive nel nebbioso inverno. Ma presto questi luoghi si sveglieranno: trattori e furgoni si muovono sulla spiaggia; in un deposito, un uomo testa l'apertura automatica di un ombrellone. Presto ne saranno allineati dieci, venti, in file una dietro l'altra, chilometri e chilometri lungo la costa, pronti per il balletto estivo sulla spiaggia. "Vista Mare" mostra la coreografia, affinata da decenni, di una stagione estiva nelle grandi località balneari della costa adriatica italiana. Per realizzare il sogno di una vacanza perfetta, migliaia di persone provenienti da numerose nazioni lavorano incessantemente, cucinano nelle cucine degli alberghi, affittano posti sulla spiaggia, riportano i bambini smarriti ai genitori.
La distanza ironica della telecamera coglie scene bizzarre: un giovane lava i piedi ai bambini e agli adulti e dà loro istruzioni: "Go links! Go rechts!”. Dove vadano, non lo vediamo. I vacanzieri sono una massa senza volto che riempie le spiagge e il mare, poco profondo e sovraffollato. Il film si concentra su coloro che mantengono in moto questa industria turistica, lavorando per poco denaro e con poco tempo libero, come possiamo vedere in un episodio: una marcia di protesta attraversa uno di questi paradisi vacanzieri artificiali, con striscioni e slogan: "Non siamo schiavi!". Tuttavia, la coreografia continua. Fino a quando le spiagge si svuotano di nuovo, il balletto degli ombrelloni viene smontato e le sdraio vengono riposte in enormi pile nei depositi. Fino a quando, in autunno, la vista sul mare tornerà a essere intatta.
Brigitte Häring
Noch ist der Strand leer, noch ist die Sicht aufs Meer ungestört. Noch stehen leere Geisterstädte am Ufer im Nebel des Winters. Aber bald schon wachen die Orte auf: Traktore und Lieferwagen fahren auf den Strand; in einem Lagerhaus testet ein Mann das automatische Öffnen eines Sonnenschirms. Bald schon stehen sie in Reih und Glied, zehn, zwanzig Reihen hintereinander, Kilometer um Kilometer am Meeresufer, bereit für das Strandballett des Sommers. "Vista Mare" zeigt die seit Jahrzehnten ausgeklügelte Choreographie einer Sommersaison in den grossen Seebädern der italienischen Adriaküste. Für den perfekten Ferientraum arbeiten Tausende aus unzähligen Nationen rund um die Uhr, kochen in den Hotelgrossküchen, vermieten Strandplätze, bringen verlorengegangene Kinder wieder zu den Eltern.
Die Kamera ist distanziert ironisch und fängt skurrile Szenen ein: Ein junger Mann duscht Kindern und Erwachsenen die Füsse ab und weist sie ein: "Go links! Go rechts!". Wohin, das sehen wir nicht. Urlauber:innen bilden eine gesichtslose Masse, die die Strände und das seichte Meer füllt, überfüllt. Der Film konzentriert sich auf diejenigen, die diese Ferienindustrie am Laufen halten – für zu wenig Geld und Freizeit, wie wir in einer Episode sehen: Ein Demonstrationszug zieht durch eins dieser künstlichen Urlaubsparadiese, mit Transparenten und Sprechchören: "Wir sind keine Sklaven!". Die Choreographie läuft trotzdem weiter. Bis die Strände sich wieder leeren, das Ballett der Sonnenschirme abgebaut wird, die Liegestühle zu haushohen Stapeln in Lagerhallen verstaut sind. Bis im Herbst die Sicht aufs Meer wieder ungestört ist.
Brigitte Häring
La plage est encore vide, la vue sur la mer n’est pas encore troublée. Les villes fantômes de la côte sont encore vides, dans le brouillard hivernal. Mais bientôt, les lieux se réveillent: tracteurs et camions arrivent sur la plage; dans un entrepôt, un homme teste l’ouverture automatique d’un parasol. Bientôt, ils sont dix, vingt à s’aligner en rangées les unes derrière les autres sur le bord de mer, kilomètre après kilomètre, prêts pour leur danse de l’été. "Vista Mare" montre la chorégraphie sophistiquée qui se déroule depuis des décennies à la saison estivale dans les grandes stations balnéaires de la Côte Adriatique italienne. Pour que ces vacances de rêve soient parfaites, des milliers de personnes d’une foule de nationalités différentes travaillent 24 heures sur 24, cuisinent dans les restaurants des hôtels, louent des places sur la plage, ramènent les enfants perdus à leurs parents.
La distance ironique de la caméra restitue des scènes insolites: un jeune homme douche les pieds des enfants et des adultes et leur dit : "Go links! Go Rechts!". Pour aller où? On ne le verra pas. Vacanciers et vacancières forment une masse sans visage qui remplit et encombre les plages et la mer peu profonde. Le film se concentre sur celles et ceux qui font tourner cette industrie des vacances, pour trop peu d’argent et de temps libre, comme on le voit dans cet épisode: un cortège de manifestants traverse un de ces paradis de vacances artificiels, avec des banderoles et scandant en chœur: "Nous ne sommes pas des esclaves!". Pourtant, la chorégraphie se poursuit. Jusqu’à ce que les plages se vident à nouveau, que la danse des parasols cesse, que les chaises longues soient rangées en piles de la taille d’un immeuble dans les entrepôts. Jusqu’à ce qu’en automne, la vue sur la mer soit à nouveau dégagée.
Brigitte Häring
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